[Fedora-cs-list] Překlad "Fedora Project"

Milan Kerslager milan.kerslager at pslib.cz
Wed Nov 11 12:42:09 UTC 2009

Petr Kovar píše v Po 05. 10. 2009 v 22:16 +0200:

> Buďto Projekt Fedora, nebo si lze představit i situaci, kde necháme
> originál Fedora Project, ale určitě ne "Fedora Projekt". Odborně vzato
> se jedná o syntakticky nekorektní preponovaný atribut nebo prostě hezky
> česky o hatmatilku. :-)

Řekl bych, že to není tak jednoznačné. Do češtiny se spousta výrazů i
slovních spojení přejímá. Pokud se termín rozšíří, je přijat za spisovný
a gramaticky správný (např. slovo "link" - "napiš mi link", tj. webovou
adresu je dneska plně v pořádku, ale před 10 lety by si kdekdo ťukal na
čelo).

Vzhledem k tomu, že do dostatečného rozšíření není termín přijat za
spisovný, neměl by se při striktním dodržování pravidel českého
pravopisu vůbec rozšířit. Nicméně to není pravda a jazyk se rozvíjí, a
proto ohánění se striktními jazykovými pravidly je rigidní a nesprávné.

Proto bych byl opatrný při vynášení podobných rozsudků (tím méně
definitivních), abychom nemuseli mít nosočistopleny a hrát zápas v
hockeyi (přečtěte si některé prvorepublikové noviny).

> Začalo to RH faktorem a může to bohužel skončit tím, že místo řeky Vltavy
> budeme mít Vltavu řeku, jak před časem napsal jeden český jazykozpytec. ;-)

Stejně tak bych tipl třeba IP adresa. To už tady bylo, že to nějaký
jazykozpytec v celých překladech obracel.

Podle mne je v pořádku "Fedora Project", počeštěně "Fedora Projekt" (kdo
umí německy, prohlédne si pro inspiraci moje příjmení). Přehození slov
způsobí, že se změní smysl sdělení, celé se to posune a vlastně už to
ani nebude odpovídat tomu, co to oficiálně je.

Já bych to ze své vůle rozhodně nechal (pokud bych na to samostatně
narazil).

M.K.

--
                            Milan Keršláger